o nyt se hetki
viimein koitti. Lapsi esitti ensimmäistä kertaa kysymyksen siitä, mistä ruoka
tulee. Olimme
Muumimaailma-lomalla ja yövyimme Turussa.
Illallisella Panini-ravintolassa valitsin itselleni katkarapupastaa. Lapsi
ihastui katkiksiin ja söi annoksestani melkein puolet. Ruokailun lomassa se
teki etu ja keskisormillaan saksia muistuttavia liikeittä ja kysyi, että tämä
rapuhan on se tällainen eläin. Sakssaks.
Vastasin kyllä.
Jatkokysymyksiä luonnollisesti seurasi. Sattuuko rapua, kun sitä syödään.
Tiesin jo, mihin
keskustelu on menossa, mutta päätin pysyä totuuslinjoilla. Kerroin, että ei
sitä satu. Minulle osoitettiin kysyvä katse. Mutta ihmistä
kyllä sattuu, jos sitä puree.
Selitin, että
nämä ravut ovat jo kuolleita, että ei niitä satu, vaikka ne ovatkin meidän suussa.
Miksi ne
kuoli? Olivatko ne niin vanhoja? Saako vanhoja ihmisiä syödä?
Mmmhh. Ei. Ei. Ei kuolleita ihmisiä syödä (teki mieli lisätä, että ei ainakaan meillä päin, mutta päätin jättää antropologisen pohdinnan jonnekin hamaan tulevaisuuteen).
Katkarapuepisodia
edeltävänä päivänä kersa pääsi kokeilemaan mato-onkimista ensimmäistä kertaa.
Lapsi oli onnesta soikeana, kun pääsi itse tekemään kuin Nuuskamuikkunen.
Ensin luonnollisesti kyseltiin
madoista. Että eikö matoa satu, kun sen tuolla tavalla laittaa koukkuun.
Onnistuin ohittamaan kysymykseen vastaamisen.
Isäni kotitalon
laiturinnokassa uiskentelee paljon kaloja. Mato-ongella nousee pieniä särkiä kissanruoaksi.
Tytär oli innoissaan saatuaan ensimmäisen vartin aikana viisi särkeä ja yhden melko
ison lahnan. Kun kalat olivat
ämpärissä, lapsi kysäisi, mitä niille nyt tehdään. Hän tiedusteli, voisiko
niitä hieman silittää (!!). Päätin jättää
kalojen lopettamisen ja perkaamisen myöhäisempään ajankohtaan. Kissa saakoon kalat, kun
me olemme häipyneet mökiltä.
Elämän ja
kuoleman kysymykset ovat aina vaikeita. Niistä ei voi luritella välillä
kasvatuksessa suosimiani valkoisia valheita, mutta liian yksityiskohtaisia totuuksiakaan ei toisaalta kannata
laukoa, jos mielii, että lapsi vielä joskus suostuu syömään jotain ja nukkumaan yöunensa omassa sängyssään.
Katja kirjoitti taannoin hyvin siitä, miten lapselle voi puhua ihmisen
kuolemasta. Mutta miten
pitäisi selittää se, mistä ruoka tulee? En suostu sepittämään tarinoita
onnellisista possuista, jotka kuolevat vanhuuteen. Se tuntuisi tekopyhältä, koska
en itse suostu edes ostamaan broilerin- enkä possunlihaa niiden tuotanto-olojen takia.
Jos meillä
syödään lihaa, se on useimmiten lammasta ja joskus harvemmin nautaa. Islannissa on
onneksi hyvin tarjolla tuoretta kalaa, eikä se ole kovin kallista, joten syömme viikon aikana monta kala-ateriaa. Mutta onhän nämäkin naamalliset kasvatettu tai ainakin pyydetty meille syötäväksi.
Tiedän, että nämä ruoan alkuperäkysymykset eivät tule loppumaan, sillä nelivuotiaan ajattelu ja kysymyspatteristo kehittyvät koko ajan. Se on jo älynnyt, että
kermakastikkeessa uiskentelevat katkaravunpyrstöt ovat joskus olleet eläviä
rapuja rannoilla. Ei siihen mene kauaakaan, kun se tajuaa, että nurmella astelevalla lampaalla ja perunan kanssa nautittavalla lampaalla on joku yhteys. Miten ihmeessä se yhteys pitäisi selittää? En halua valehdella ikääntyvistä lampaista, mutta en myöskään halua hieroa totuutta nelivuotiaan naamaan ilmoittamalla, että ne on tapettu meitä varten. Se on nimittäin asia, jonka yksityiskohtia en itsekään haluaisi kovin paljoa ajatella.
Tilanne pakottaa tarkatelemaan kriittisesti omia kantojani ja perustelemaan periaatteitani. Kuulisin mielelläni, millaisia lapsi–vanhempi-keskusteluja teidän keittiöissä on eläinten syömisestä on käyty.