100-vuotiaaksi ehtinyt Helsingin Pörssiklubi ei edelleenkään hyväksy naisjäseniä. Luettuani eilisen YLEn jutun aiheesta varmistuin jälleen...

Älä sinä tule meidän reviirille

18.4.12 Satu Kommentteja: 44

100-vuotiaaksi ehtinyt Helsingin Pörssiklubi ei edelleenkään hyväksy naisjäseniä. Luettuani eilisen YLEn jutun aiheesta varmistuin jälleen siitä, että feminismin tarve ei ole kuollut - Suomessakaan.

Pörssiklubin puheenjohtaja pistää kommenteissa parastaan:
- Naiset eivät toistaiseksi ole olleet jäseninä, mutta naisia on käynyt täällä vieraana ihan alusta saakka. Ja näin klubijohtajana pitää todeta, että on erittäin mukavaa kun jokunen nainen aina tulee tänne klubille vieraaksi, niin minullakin on jotain silmäniloa.

...jäsenet ehkä kokevat, että parhaiten he voivat olla omana itsenään, kun saavat keskustella herraseurassa, "eikä tarvitse miettiä jokaista solmion asentoa".

Business as Usual

Naisilla ja miehillä saa olla omat kerhonsa. Pörssiklubin kaltaisten kerhojen naiskielto sen sijaan on täysin käsittämätöntä.

Ensinnäkin, mitä siellä kerhossa tehdään? Auto-, kalastus-, viini- ja kulttuuriharrastuksilla brassailun ohella verkostoidutaan ja tehdään bisnestä. Eli keskustellaan yhteistyökuvioista, vaihdetaan tietoja  ja sovitaan hallituspaikoista. Ja hei: jäseniä on yli 1 500! Kyseessä ei ole mikään pikkujätkien kokoontumisajo vaan talouselämää pyörittävä "solmiot hiertää, hallituspaikat kiertää" -kerho.

Sitä paitsi Pörssiklubi toimii osittain Suomen Pörssisäätiön tiloissa. Pörssisäätiön tehtävä taas on sen omien nettisivujen mukaan seuraava:
Pörssisäätiö pyrkii siihen, että yrityksillä on mahdollisuus hankkia riskipääomaa luotettavilla, valvotuilla ja tehokkailla markkinoilla, joilla vallitsevat mahdollisimman hyvät kaupankäynnin edellytykset ja joilla on tarjolla monipuolisia ja kiinnostavia sijoituskohteita. Säätiö työskentelee sijoittajainformaation tason kohottamiseksi.

Se, että Pörssisäätiön tiloissa osittain toimiva Pörssiklubi ei salli naisjäseniä on törkeässä ristiriidassa tilojen omistajan tehtävän kanssa. Perkele, minullakin on osakkeita!

On tässä vielä kolmaskin näkökulma. En tiedä olenko ainoa, mutta Pörssiklubin johtajan kommenteista paistaa jokseenkin tuttu diskurssi: Naiset ovat tärkeitä tehtäviä hoitaville miehille kamalan kivaa silmänruokaa ja tuovat jännää vaihtelua. Tervetuloa siis välillä syömään meidän pöytiin, kunhan et liikaa tunge reviirille. Katsos ei pysty keskittymään vakaviin asioihin, jos naiset pörräävät ympärillä. Kaikki keskittymiskyky menee somion suoristamiseen!

Tällä ihan samalla ajatusmallilla naiset eivät saa muutamissa maailmankolkissa liikkua ilman miesseuraa ja uskonollinen poliisi määrää sopivat vaatteet ulkona liikkuville naisille. Naisten läsnäolo tuo miehille epämukavia ajatuksia.

Pohjavire on täysin sama; niiden ilmenemismuoto vain vaihtelee kultuurin, uskonnon ja historiallisten erojen mukaan.

Niin, ja turha näköjään jäädä odottamaan, että nuorempi sukupolvi korjaisi vanhojen tekemät virheet. Esimerkiksi tuolla Pörssiklubilla naisjäseniä vastustavat eniten juuri nuorimmat jäsenet.

Meikäläisen kohdalla uutinen muutti yhden asian kertalaakista: suomalaisten yritysten hallitusten naiskiintiöt saivat juuri yhden uuden kannattajan.

44 kommenttia:

  1. Tää on just niin tätä. Sanotaan, että kyllä meillä Suomessa ollaan tasa-arvoisia, mutta ei se niin mene. Monelta kohtaa asiat ovat tietysti hyvällä mallilla, mutta korjaamistakin löytyisi. Feminismin tarve ei tosiaan ole kuollut, meilläkään.

    Olisi hauska tietää, onko herra isoherra Pörssiklubin puheenjohtaja ollut kommenteissaan ihan tosissaan vai ovatko heitot pelkkää ajattelemattomuutta ja huonoa huumoria.

    VastaaPoista
  2. Hyvän aiheen olet ottanut esille, jälleen kerran!
    Eivätkö naisetkin voisi käyttää samaa perustetta eli että menee hommat pieleen (naisopettajilla,-lääkäreillä- bussikuskeilla...) jos miehiä on lähellä.

    VastaaPoista
  3. Hei!
    Laitan Liebster Blog tunnuksen eteenpäin viidelle bloggaajalle, olet yksi heistä :)
    http://kipuilua.blogspot.com/2012/04/liebster-blog-tunnus.html

    VastaaPoista
  4. Hieno postausaihe!

    VastaaPoista
  5. Tjuu, onhan tuo ärsyttävää, mutta toisaalta samantekevää. On hyvä, että poikakerhoista turvaa hakevilla miehillä on mahdollisuus omiin klubeihinsa. Kertoo melko paljon miehestä, jos naiset noin kovasti pelottavat.

    Aika ajaa näiden reliikkien ohi ja tosiasiassa bisnestä tehdään nykyisin ihan muualla. Eikö nyt ole sanomattakin selvää, että jos bisnesvainu on kohdillaan, ei sulje 50% potentiaalisista asiakkaista ulkopuolelle?

    VastaaPoista
  6. Totta, hyvä postaus! Mä lämpenen usein vähän huonosti näille mies-nais-kysymyksille, mutta tää on niin totta. Vaikka ton tyypin jutut olis huumoria (tai "huumoria"), niin ne osoittavat kyllä harvinaisen huonoa makua. Jotenkin on niin väsynyttä, että näitä aina vaan löytyy jostain. Että eikö ne saatana ikinä opi? On ihan helvetin ärsyttävää, että aina yritetään piiloutua huumorin taakse, kun ensin päästellään aivopieruja (vrt. persut).
    No joo. Yksi itseäni usein mietityttävä seikka on, että miten päästäis siihen, että miehet haluaisivat naisten kerhoihin. Siis että ne olisivat niitä vallankäytön areenoita, jollainen tämä Pörssiklubikin mitä ilmeisimmin on. Miksei voi olla yhtä ladies only Pörssiklubia? Sitten tämän haastatellun miekkosen tyyppiset herrat voisivat kokoustella ihan keskenään, eikä harmittais yhtään. Kun siis onhan toki myös naisten omia "kerhoja", mutta niillä ei vaan ole sellaista yhteiskunnallista merkitystä, että miehet olisivat niistä kovin kiinnostuneita. Ja se on mun mielestä asia, jonka pitäisi muuttua.
    En tarkoita, että kannattaisin sukupuolten jakamista kahteen leiriin, mutta joskus vaan riipii se, että naisten edes pitää olla kiinnostuneita jostain miesten kerhoilusta. Eikä mulla valitettavasti ole mitään ratkaisua tähän dilemmaan. Mutta toivossa on hyvä elää, ehkä noi kiintiöt tosiaan olisivat yksi keino päästä lähemmäks tavoitetta!

    VastaaPoista
  7. Juuri valmistuneena KTM:nä ja nuorena naisena tällaiset uutiset tuntuvat hyvin huolestuttavalti. Karkeasti yleistäen; ne samat miehet, joiden kanssa on istunut kauppiksen luennoilla ja sitsaillu ja rymynnyt haalarit päällä, ovat paljastuneet isiään pahemmiksi sovinisteiksi. 1500 jäsentä on kuitenkin huomattava määrä ihmisiä Suomen mittakaavassa, ja etenkin pääkaupunkiseudulla jäseniä on varmasti jokaisessa esim. laskentatoimen tai rahoituksen ekonomien tyypillisessä työpaikassa.

    On vaikea kuvitella, että naisten työpaikkojen saaminen ja syrjintä työmarkkinoilla vähenisi, haastetteluihin ja paikkoihin valitaan herrakerholta tuttuja kavereita, tai heidän kavereitaan, poikiaan yms. Ihan samalla tavalla se johtoryhmän nainen vaikeuttaa työmatkojen/ virkistyspäivien (vapaa-ajan)ohjelmaa, jos se kerta vaikeuttaa elämää myös "harrastuksissa".

    VastaaPoista
  8. Noniinhän tää on ollut iät ja ajat. Minusta on huvittavaa ,että tähän maahan tarvitaan sukupuolikiintiöitä turvaamaan naisten asema johtotehvävissä. Siihen ei näköjään kyetä ilman tätä kiintiötä. kertoo mun mielestä sen, miten asiat oikeesti on tässä maassa. Tasa-arvosta ei ole tietoakaan.

    Kivahan sitä on hehkuttaa, mutta mites sitten todellisuudessa asiat on?

    VastaaPoista
  9. salamatkustaja4/18/2012 2:24 ip.

    Tämä aivopieru oli taas kyllä hyvä esimerkki siitä, että tasa-arvoon todellakin on matkaa...

    VastaaPoista
  10. salamatkustaja4/18/2012 2:26 ip.

    Kiitos! Mä en tosiaankaan tajua, mistä toi "naiset häiritsee" -kommentti kumpuaa. Haiskahtaa tekosyyltä. Koska jos nämäkin klubilaiset todella olisivat niin heikkoja, että eivät pysty luontevaan kanssakäymiseen naisten ollessa läsnä, niin en kyllä haluaisi nähdä sellaisia tyyppejä johtamassa yhtäkään yritystä. Tai ainakin itse pitäisin niistä rahani kaukana.

    VastaaPoista
  11. salamatkustaja4/18/2012 2:27 ip.

    Takk! Tai siis sehän olisi ihanaa, jos syytä tällaiselle kirjoittamiselle ei olisi.

    VastaaPoista
  12. salamatkustaja4/18/2012 2:27 ip.

    Kiitos, katson tähän heti kun ehdin :)

    VastaaPoista
  13. salamatkustaja4/18/2012 2:34 ip.

    Minusta se ei ole samantekevää, koska iso osa näistä tyypeistä istuu päättävillä paikoilla Suomen yhteiskunnassa. Eihän sinne kuka tahansa autonrassaaja pääse edes mukaan.

    Jos kyse olisi jostain ukkojen saunakerhosta, suljetusta golf-klubista tai poikain surffikerhosta, niin mikäs siinä - naisilla on samanlaisia harrastekerhoja ja sosiaalisia ympyröitä. Mutta kun tää solmiokerho kokoontuu kuitenkin Pörssisäätiön tiloissa ja siellä kolistelee päitään yhteen talouselämän vaikuttajat,...

    Eihän näillä ukoilla mitään sitä vastaan varmasti olekaan, että naiset ostavat palveluita ja tavaroita firmoilta, joita he pyörittävät. Ongelma lieneekin siinä, että asiakkaat eivät osaa äänestää jaloillaan, jos eivät tiedä, mitä kulissien takana oikeasti tapahtuu...

    VastaaPoista
  14. salamatkustaja4/18/2012 2:35 ip.

    Nimenomaan!! Mua kans niin risoo se, että ensin sanotaan mielipide, ja sitten kun huomataan että tuli ehkä sanottua liikaa, koitetaan peitellä pöydälle kaatunut maito selittämällä huumoriksi. "Kato emmä tarkottanut" No just joo...

    VastaaPoista
  15. salamatkustaja4/18/2012 2:40 ip.

    Mä olen suhtautunut kiintiöihin vähän arvellen; mutta ihan kuten sen sanoit: miten tilanne muuten saadaan muutettua.

    VastaaPoista
  16. salamatkustaja4/18/2012 2:40 ip.

    Word. Olen itse kauppiksesta myös, ja kelannut tätä samaa kuviota... Mutta olen tehnyt itse niin epätyypillisen KTM-uran, että tää kuvio ei ole haitannut omaa elämää. Mutta ongelman olemassaolo vituttaa mua silti suuresti. Mrr.

    VastaaPoista
  17. Nyt vain jäsenten lista esiin niin aletaan boikotoida niiden firmoja!

    Vaikka tää on tosi ärsyttävää, niin jotenkin olen myös tyytyväinen siihen, että joku oikeasti sanoo näin suoraan. Se osoittaa konkreettisesti sen, että on olemassa iso joukko ihmisiä, jotka edelleen suhtautuvat toisen sukupuolen edustajiin epätasa-arvoisesti. Moni tuntuu nimittäin olevan sitä mieltä, ettei feminismiä enää tarvita mihinkään.

    VastaaPoista
  18. No mie taas pidän tätä vähän samankaltasena saunakerhona kuin muitakin circlejä. Toisen käden tietojeni mukaan näissä kerhoissa eniten pyörii wannabet, joilla ei ole todellista valtaa. Jäsenistöön voi kuulua isompiakin herroja, mutta niillä ei ole samalla tavalla aikaa lätinöihin.

    Sitä vaan meinasin, että jos ne todellakin pitävät kerhoilua bisneksentekovälineenä, niin luulis naisten johtamien putiikkien kiinnostavan myös, ja nehän jää tuossa mallissa kokonaan pois.

    Kaiken kaikkiaan olen toki sitä mieltä, että koko ajatus miesten kerhosta on sovinistinen ja säälittävän vanhanaikainen, ja henk.koht boikotoin varmasti kaikkia yrityksiä, jotka tollasta meininkiä edes nimellisesti kannattavat.

    VastaaPoista
  19. Silmäätekevät" naisjohtajat ja/tai eduskunnan naiset heti perustamaan vastaavaa kerhoa vapaa-ajallaan ja katsotaan mitä ukot" tykkää!

    VastaaPoista
  20. Kun tuon Pörssiklubin pj:n haastattelua (jossa siis sanoi nuo lainaamasi lauseet) katsoi telkkarista, oli aivan ilmeistä että hän oli tosissaan. Vielä tosi ällöttävän alentuvaan sävyyn puhui naisista ja silmänruokana olemisesta. Ei minkäänlaista ironista hymyä vaan isällisen alentuva.

    Mietin vaai että on kyllä TODELLA omassa pienessä piirissä pyörivä tyyppi, kun tällaisia dinosauruksen kokoisia sammakoita pääsee suusta. Että miten nykymaailmassa voi olla koulutettu ja "sivistynyt" ihminen, joka menee sanomaan jotain tuollaista julkisuudessa. Mua kans nyppi eniten tieto siitä, että nuoret miehet olivat eniten naisten jäseneksiottamista vastaan. Ei ole feminismi tarpeetonta tässä(kään) maassa.

    VastaaPoista
  21. GRAUUH, en ole tuohon Pörssiällötysmöllötysklubiin tutustunut, mutta täällä Mikkelissä toimii semmoin seura kuin xx-kaupungin liikeMIESTENseura, jonne naisilla ei ole asiaa... Kaikista huvittavinta on, että tämä seura toimii tiloissa, jonka omistajan vaimo on kyseisen kaupungin suurimpia yritystoimijoita. Ko. rouva on jo viimeiset kymmenen vuotta pyrkinyt seuraan, mutta häntä ei oteta, koska hän on nainen. Kyseessähän on siis MIEHILLE suunnattu seura. Olen itse käynyt ko. paikassa pari kertaa mieheni vetoavustuksella ja se paikka on niiiin sikarikerho kuin vain olla ja taitaa... Liiketoiminnoista siellä tuskin puhutaan, vaan ennemminkin vaimojen/tyttöystävien vioista... Hohhoijjaaa....

    VastaaPoista
  22. http://www.youtube.com/watch?v=U2r7vNJh1t4&feature=related
    Random kevennys. Pointti nuo kiintiöt. Jotenkin kaipaisi että edes se klubi potkittaisiin pihalle Pörssisäätiön tiloista, kuvittelisi että senkaltaisen kerho kykenisi maksamaan vuokria siedettävistä tiloista muuallakin kantakaupungissa. Toisaalta visiitti esim Hämeenkyröön voisi tuoda vaihtelua siihenkin elämään ^^

    VastaaPoista
  23. salamatkustaja4/18/2012 11:25 ip.

    Kiinnostavaa! Joo, wannabe-tyypeistä tuskin on pulaa :) Ihmeen vanhanaikaisia asenteita tosiaan löytyy; kummallista että etenkin nuoremman porukan joukosta.

    VastaaPoista
  24. Kuullessani saman uutisen olin aika Yleltä olin aika järkyttynyt ja kiukustunut, mutta samalla ihmettelin suuresti, miksi toimittaja ei suhtautunut kriittisemmin tähän naisjäsenasiaan. Samalla ajattelin, että kyllä tästä varmasti älähdetään muissa medioissa, kun niissä nykyään mikä tahansa lähes merkityksetön juttu on kohu-sitä ja shokki-tätä. Mutta ei, en tosiaankaan ole ennen tätä kirjoitustasi lukenut ensimmäistäkään kriittistä kirjoitusta aiheesta, tai mitään muutakaan mielipidettä! Sekin on musta outoa. (Vinkatkaa pliis jos löytyy muitakin samanlaisia kirjoituksia)

    Anyway, mahtavaa, kun nostit asian blogiisi – näistä on puhuttava ja epäkohdat tuotava esiin. Kiitos!

    VastaaPoista
  25. http://www.gaia-ry.org/blog/

    Törmäsin tähän mainioon verkostoon, kun pidin heidän vuosittaisella virkistysmatkallaan nykyisen kotimaan yhteiskunnasta ja kulttuurista pienen esityksen. Aivan loistavia johtajanaisia, joilla on valtaa, näkemystä ja kokemusta - eikä selvästikään kaipuuta herrakerhoihin! Ja varmasti verkostossa solmitaan kontakteja ja kuullaan pätevistä tyttäristä ;)

    Olen samaa mieltä kuin yksi aiemmista kommentoijista siitä, että monessa asiassa naisten alempiarvoisuusongelma on niin syvällä rakenteissa, että sitä ei edes huomata. Esimerkiksi juuri huomio siitä, että milloin miehet haluaisivat johonkin naisten kerhoon/juttuun mukaan? Tosi useinhan kaikki nais-etuliitteiset jutut ovat ainakin yleisestä valta/kiinnostavuus/merkittävyys -näkökulmasta vähäarvoisempia - naistenlehdet, naisvaltaiset alat, naisten kerhot jne. Ja monesti kuitataan esimerkiksi naisten ja miesten palkkaerot sillä, että no naiset tekevät pienipalkkaisempia töitä. Ai niinkun että maailman alkuräjähdyksestä lähtien on ollut eripalkkaisia töitä, joista sitten naiset ovat menneet valitsemaan ne huonommin palkatut?

    Voisin paasata tästä vaikka kuinka pitkään, mutta säästänpä teidät siltä - hyvä kirjoitus taas Satu ja tärkeästä aiheesta!

    VastaaPoista
  26. Nythän on tullut mediassa esille vaikka miten paljon näitä "hallituspaikka sulle - hallituspaikka mulle" ja "päätetään sulle nää työsuhde-edut ja bonarit, niin mulle voidaan sitten speksata tällainen eropaketti" -kuvioita. Olen todellakin ymmärtänyt, että Suomessa on johtotehtävissä juurikin pienen piirin tyypit, jotka sitten vuoron perään nostavat toistensa liksoja ja parantavat työsuhde-etuja. Tällaiset herraseurathan vain ylläpitävät näitä rakenteita. Vastaus ei todellakaan ole mielestäni se, että perustettaisiin naisseuroja, siinähän olisi sitten kääntäen sama ongelma. Sukupuolella ei vain todellakaan pitäisi olla mitään tekemistä tällaisissa työelämäyhteyksissä ja siksi kaikki sukupuolirajoitukset pitäisi poistaa.

    Koen silti itse, että ihan "normaalistikin" työelämässä jää välillä vähän paitsioon esim. tilanteissa, joissa vietetään työpaikan virkityspäiviä tms. ja on miesten ja naisten saunavuorot tai päivittäin työpaikan tupakkatauot, joihon en osallistu. Näissä yhteyksissä luodaan helposti tuttavallisia suhteita, joista on osallistujille hyötyä ja jos esim. yrityksen päättävissä tahoissa on enemmän miehiä, niin ei se haittaakaan tee istua heidän kanssaa samoilla lauteilla ja jos vielä jakaa tupakkatauot siihen päälle, niin kyllä savuton nainen on mun mielestä vähän paitsiossa verrattuna mieskollegaansa.

    VastaaPoista
  27. Ohhoh, ei ollut noilla xx-jutuilla taas ihan hirveesti merkitystä... hitto, että joskus voi ihminen olla hölömö! :D

    VastaaPoista
  28. Nuorkauppakamarin tilastoja: http://www.jci.fi/sitenews/view/-/nid/1248/ngid/1/language_code/fi/

    maailma muuttuu. vaikka edelleen onkin mm. Tampereen nuorkauppakamari, jossa ei ole naisia jäsenenä.

    VastaaPoista
  29. Itse näin uutispätkästä vain sen lopun, missä mies kehuskeli saamaansa silmäniloa. Toimittaja teki kuitenkin viisaasti tässä: hän antoi haastateltavan puhua ja jätti tarkoituksella ko. kommentin lopulliseen uutispätkään. Näin katsoja sai itse kiukustua tai tehdä omat johtopäätöksensä, sen sijaan että toimittaja olisi lähtenyt provosoimaan. Eli kyllä se kritiikki siellä on, tyylikkään hienovaraisesti vain.

    VastaaPoista
  30. Totta – kuuntelin tosiaan itse varmaan vähän toisella korvalla kun en ajatellut asiaa noin. Tosin tuntuu, että joskus olisi ihan hyvä vääntää asiat ihan rautalangasta hienovaraisen vihjailun sijaan että kaikki tajuaisivat, mutta se taas ei taida oikeen kuulua uutisten vaan jonkin muun tekstilajin tyyliin.

    VastaaPoista
  31. Hoo, olen kanssasi täysin samaa mieltä, tuo oman kirjotukseni alku oli tarkotettu osittain herjaksi, siksi silmäniskukin :)

    Toisaalta ymmärrän hyvin kyllä niitä johtajanaisia, jotka turhautuneena tällaisesta äijäilystä mielellään menevät mukaan kaltaistensa kanssa mielenkiintoiseen ja hyödylliseen seuraan - tärkeitä ne ovat varmasti naisjohtajien sisäpiiritkin, vaikkeivät naisten suljetut kerhot näitä ongelmia ratkaisekaan.

    VastaaPoista
  32. Ne lasikatot... Ehkei naisten lasikatoissa olekaan kyse äitiydestä ja perheestä, vaan oikeanlaisen verkoston puutteesta. JOs ei päästä herrakerhoihin mukaan, niin pitänee koettaa työntää oma mies sinne ja mennä siivellä.

    Osataan sitä muissakin pikkupiireissä. Samankaltaista, muttei ns. sovinistista, kommenttia olen viimeksi kuullut erään keskisuuren yritysen naishenkilöstöjohtajalta. Hän oli itse nainut suomenruotsalaisen miehen ja samalla omaksunut ko. kulttuurin omakseen. Alaiselleen hän vihjasi parhaan etenemiskeinon kyseisessä yrityksessä olevan ruotsinkielen osaamisen. Kielitaidon kehittämisvinkiksi hän kertoi, että kannattaisi hankkia suomenruotsalainen poikaystävä. Kas kummaa, alainen tai allekirjoittanut ei enää työskentele ko. yrityksessä. Sivusta seuranneena tuo kielitaito on kuitenkin osoittautunut ratkaisevaksi tekijäksi kyseisen yrityksen johtoportaan valinnassa.

    VastaaPoista
  33. Vastustin itse pitkään naiskiintiöitä, lähinnä koska ajatus kiintiönaisena olemisesta tuntui lähinnä vastenmieliseltä. Itse haluaisin tunnustusta osaamiseni, en sukupuoleni takia. Kuitenkin, joku kuukausi sitten luin artikkelin Norjan "kiintiönaisista", jotka kommentoivat omaa lakimuutostaan ja sen seurauksia. Heidän pointtinsa oli, että muutoksen jälkeen hallitukset laajensivat potentiaalisten ehdokkaiden piiriä. Edelleenkin valittavat ihmiset käytiin tiheällä kammalla läpi, nyt joukko oli vain suurempi.

    Artikkelin (valitettavasti en muista mistä luin, että voisin linkittää) jälkeen käänsin kelkkani täysin ja kannatan kiintiöitä, jotta muutos saadaan liikkeelle.

    Pörssiklubin suhteen olen kahdenvaiheilla. Pidän sukupuolirajoitetta todella vanhanaikaisena, ja vähän säälittävänä muka-tärkeiden ihmisten sääntönä, mutta toisaalta ajatus siitä, että naiset jätetään business-suunnitelmien ulkopuolelle tätä kautta saa veren kiehahtamaan. Nyt vain naiset voimalla rapsuttelemaan toistensa selkiä!

    VastaaPoista
  34. salamatkustaja4/21/2012 12:44 ip.

    Anna, joo mä muistan ton jutun myös, se taisi olla Talouselämässä. Yritin etsiä linkkiä nettiarkistosta, mutta en löytänyt enää. Se oli mielenkiintoinen ja hyvä juttu!

    VastaaPoista
  35. Sitten on vielä sellainen ongelma, että nämä maamme harvat naisjohtajat ovat helposti sitä mieltä, että Suomessa ei ole sukupuolisyrjintää tai lasikattoa. - Niin, koska he eivät itse ole koskaan urallaan sitä kohdanneet. Juuri tätä on vaikea ymmärtää: vaikka oma tilanne olisi hyvä, miten sen pohjalta voi vetää niin laajoja johtopäätöksiä naisten asemasta työelämässä (erityisesti yksityissektorilla)? Kun nainen kohoaa hyvää asemaan hänestä tulee mies miesten joukossa. Ja siihen rooliin ei yleensä kuulu kovaääninen tasa-arvokeskustelu.

    VastaaPoista
  36. Onhan noita... http://www.trinidadexpress.com/news/Rev_Clarke__Pants_too_sexy_for_women-146500605.html

    VastaaPoista
  37. Anna - jokin aika luin sitten yhden kirjoituksen (harmi, kun en enää muista mistä ja kuka oli sanonut), mutta siinä yksi miesjohtaja totesi, että ei kai kukaan tänäpäivänä enää usko, että johtopaikoille todellakin valitaan pätevyyden ja osaamisen mukaan... Ei ne miesjohtajat siellä vallankahvassa ole niitä paikkojaan saaneet osaamisensa takia läheskään aina. Tämä miesjohtaja oli sitä mieltä, että kiintiöt ovat tässä vaiheessa tehokkain ja nopein tapa tuoda naiset mukaan johtotehtäviin. Onko sitten loppujen lopuksi eroa, onko joku valittu tehtäväänsa kiintiöihmisenä tai saunakaverina...

    VastaaPoista
  38. Tampereen NKK onkin sellainen eliittipellejen seura, ettei mitään järkeä... Kamari saa toki valita jäsenensä, mutta olen itse miettinyt tässä viime aikoina, voisiko tästä tehdä jonkun jutun, koska tuo ei ole kyllä JC-ajatusmaailman mukaista toimintaa...

    VastaaPoista
  39. Saija, erittäin hyvä kommentti kyseiseltä johtajalta.

    VastaaPoista
  40. salamatkustaja4/22/2012 9:33 ip.

    LOL. Prump, mikä aivopieru. Tai ei se ehkä ollutkaan :D

    VastaaPoista
  41. Jep, onhan tää eri kulttuuri, mutta ei sentään ihan noin mahdoton yleisesti. Tästä 'artikkelista' mulle jäi epäselväksi, että onko ihan OK käyttää kuitenkin alushousuja: "He asked how women could be spiritual when they are wearing pants as it touches their private parts. [...]". :)

    VastaaPoista
  42. salamatkustaja4/30/2012 2:48 ip.

    Joo, antaa tavaran tuulettua... :)

    VastaaPoista
  43. WqT19D rhmmaolgzpdu, [url=http://fbpmiupobdcz.com/]fbpmiupobdcz[/url], [link=http://xzzppxfzyhwu.com/]xzzppxfzyhwu[/link], http://oxuchpioghpo.com/

    VastaaPoista
  44. http://www.zonta.fi/

    VastaaPoista

Mitä tuumaat?