Islanti on maailman paras maa naisille, selvisi tänään Davosin raportista. Mikä mahtaa erottaa Islannin Suomesta, joka nousi listalla kolma...

Islanti maailman paras maa naisille

5.3.12 Satu Kommentteja: 16

Islanti on maailman paras maa naisille, selvisi tänään Davosin raportista. Mikä mahtaa erottaa Islannin Suomesta, joka nousi listalla kolmanneksi?

Subjektiivisen feministimielipiteeni mielestä esimerkiksi se, että

  • Islanti sai naispresidentin niin varhain  (Vidgis Finnbogadóttir, pressana 1980-1996)

  • seksin osto on kriminalisoitu

  • strippibaarit on kielletty

  • iseillä on pakollinen 3 kk isyysloma.


16 kommenttia:

  1. Isien pakollinen loma kuulostaa varsin toimivalta systeemiltä, mutta en jaksa ymmärtää mikä seksin oston kriminalisoimisessa on niin must. Ihmiskauppa on aina ihmiskauppaa, mutta moni on alalla ihan omasta tahdostaan. En mä kyllä toisaalta ole feministikään 8)

    VastaaPoista
  2. Koska strippibaarit kiellettiin? Mun mielestä niitä vielä oli silloin 2000-luvun alussa. Älä kysy miksi muistelisin näin :)

    Tanskalaiset naiset teki tutkimuksen mukaan vähiten kotitöitä. Toi pitää varmaan paikkansa - täällä on tosi yleistä nimittäin ulkoistaa esimerkiks siivous. Ja meidän ystäväpiirissä perheen kokki on useammin mies kuin nainen.

    Pakollisesta isyyslomasta täällä on puhuttu mutta ei siitä ainakaan vielä ole mitään tullut. Tanskalaisille taitaa tuollainen pakottaminen olla vähän vierasta.

    VastaaPoista
  3. Pakollinen 3kk isyysloma? Ei sitä mun käsittääkseni ole pakko käyttää, meillä esimerkiksi ei isällä ole mahdollisuutta lomaansa käyttää ja koska tuota kolmea kuukautta ei voi siirtää minulle, äitiyslomani oli vain 6kk. Joka on ihan sanonko mistä. Ja hoitopaikkaa on aika mahdoton saada kuusi kuiselle, puhumattakaan siitä etten niin pientä edes olisi vielä jättänyt vieraalle hoitoon. Ja kotihoidontukea ei ole, joten aika mahdoton yhtälö tämä systeemi täällä. Mene töihin tienaamaan siitä nainen, mutta hoitoa sun lapselle emme järjestä. Jeps. Tällä hetkellä musta ainakin tuntuu että tämä on hyvinkin paska paikka naiselle, ainakin perheelliselle :P

    VastaaPoista
  4. salamatkustaja3/05/2012 6:32 ip.

    Ja feministi-väriä tunnustavatkin taistelevat siitä, onko prostituution ja ihmiskaupan välillä linkkiä vai ei ja jos on niin miten vahva ja niin edelleen... Ja jos on, niin mikä on paras keino taistella sitä vastaan: legalisointi, kriminalisoitu vai joku laimea välimuoto.

    VastaaPoista
  5. salamatkustaja3/05/2012 6:33 ip.

    Muutama vuosi sitten, samaan aikaan kun seksin osto kriminalisoitiin. Strippibaareja ei kielletty lailla, mutta niiden toiminta tehtiin käytännössä mahdottomaksi. (Ravintoloille ei myönnetä tissibaarit sallivia poikkeuslupia paikallishallinnon tasolla.)

    VastaaPoista
  6. Mä olen feministi enkä tiedä prostituutiosta mitään. Viimeisimmässä Tulvassa oli asiasta ihan hyvä juttu.
    Onko vapaaehtoisella seksin myymisellä haitallista vaikutusta ihmisen psyykkeeseen? Silloin se kai pitäisi kieltää...
    Muuten antaisin ihmisten tehdä seksityötä yksityisyrittäjänä.

    VastaaPoista
  7. salamatkustaja3/05/2012 6:43 ip.

    Pakollinen juuri sillä tavalla, että jos sen loman haluaa, se on pakko pitää, sitä ei voi siirtää äidille. Eli tarkennan sanojani siis sen verran, että kukaan ei tule kuitenkaan kotiin sitomaan, vanhempainlomia ei ole pakko pitää. Mutsikin voi mennä töihin halutessaan vaikka synnytystä seuraavana päivänä, mutta palkkaa siltä ajalta ei voi saada :)

    Se on kyllä totta, etä Islannin perhetuet ovat kehnompia kuin Suomessa. Lapsilisä on olematon, ei äitiyspakkauksia jne. Mutta se, että isyyslomaa ei voi siirtää äidille on tärkeää, jotta naisten asema työmarkkinoilla pysyy tasa-arvoisena eikä yhteiskunta kotiäitiydy (mikä on mun mielestä hyvä asia, mutta tästäkin ollaan tietysti montaa mieltä) ja isät osallistuvat enemmän lastenhoitoon.

    Yksittäisten perheiden kohdalla tilanteet voi muodostua todella epäreiluiksi, eikä mikään systeemi ole täydellinen. Välillä on tosi kuntakohtaista, voiko 6 kk ikäiselle lapsellle saada hoitopaikkaa. Pienten lasten päiväkoteja on aika vähän; Reykjavikissa esim. yliopisto tarjoaa tällaisen mahdollisuuden, mutta se taas edellyttää että ainakin toinen vanhemmista opiskelee, ja opiskelu on hankalaa jos käy yhtäaikaa töissä ja tarhamaksu on kuitenkin niin kova, että ilman työpaikkaa sitä on lähes mahdoton maksaa. Daa. Eikä kaikilla ole omia vanhempia lähellä, jotka voisivat ottaa skidin päivähoitoon. Eli toisaalta tilanne on bebasta ja sitä voisi monella tapaa korjata. Mutta pakollisesta isyyslomasta en luopuisi.

    VastaaPoista
  8. salamatkustaja3/05/2012 7:47 ip.

    Mä en tiedä, onko sillä vaikutusta. Rajuilla kokemuksilla kai aina on, mutta voihan olla, että ihmiset kokevat tän eri tavalla. Ja voihan sitä toisaalta päänsä pilata pelaamalla vapaaehtoisesti pleikkaa 24/7 tai katsomalla tositeevee-mössöä telkkarista vuoden putkeen :)

    Enkä mä ole edes kiinnostunut yksittäisistä vapaaehtoisista ja itsenäisistä keikkatyötä tekevistä, vaan olen ostokiellon kannalla sen takia, että koko asia ilmiönä tuo mukanaan niin paljon paskaa, että kauppaa ei pitäisi ainakaan laillistaa. Rajanvetoa vapaaehtoisen, pakotetun ja vaihtoehdottoman välillä on koko seksikaupasta puhuessa hankala tehdä - siksi mä vedän sen rajan sinne, joka suojelisi parhaiten sitä, jolla menee heikoiten. Yksinäänhän joku ostokieltolaki ei auta mihinkään; perimmiltään on kuitenkin kyse siitä, että omaisuus ja tulot ovat jakautuneet niin epätasaisesti, että ne, kenellä ei ole juuri mitään, ovat siellä myyntipuolella.

    Yhteiskunnan/maailman/ pitää voida tarjota muitakin vaihtoehtoja elämiseen kuin sen, että joutuu myymään itseään.

    Huh, no tää meni taas syvälliseksi :) Ei kylläkään ollut tämän postauksen tarkoitus, mutta vähän lipes sivu-uralle...

    VastaaPoista
  9. Minäkin olen siinä ihan samaa mieltä, että iseillä on asiat hyvin ja niillekin kuuluu oikeus isyyslomaan, joten hieno juttu että Islannissa ollaan tasa-arvoisia myös miesten suuntaan. Mutta en mä koe sen naisten asemaa parantavan millään lailla, eikä kotiäiteydässä mitään vikaa ole. En siis itse suunnittele kotiäitiytyväni tyystin, mutta olis hirmu kiva kun sen lapsen ensimmäisen elinvuoden voisi jotenkuten sinnitellä kotona jos näin tahtoo. Varsinkin kun ne hoitopaikat on kiven alla. Onhan noita perhepäivähoitajia tietysti, mutta ne on kamalan kalliita. Siinä tulee sitten punnittua, että kuinka paljon jää ns. plussalle jos lapsensa perhepäivähoitoon laittaa, ja ylipäänsä saa. Niitäkän paikkoja ei liikaa ole. Ja jos plussan puolelle ei jäädä merkittäväti, niin ei minua ainakaan houkuttele pientä vauvaa jättää ja mennä töihin koko päiväksi.

    Mutta niinkuin sanoit, mikään systeemi ei ole täydellinen. Ja meillä on täällä Islannissa monet asiat erittäin hyvin. Olisi vain hirmu kiva jos viitsisivät hiukan katsoa tätä lapsiperhepakettia uusiksi. Koska jos kerta ei tueta äitejä, jotka haluavat hoitaa lastaan kotona ja heidät ajetaan töihin kun lapsi on 6kk, niin slloin pitäisi niitä hoitopaikkojakin löytyä. Ja äitiyslomaa voisi hieman pidentää...

    VastaaPoista
  10. Ei kotiäitiydessä/-isyydessä mitään vikaa olekaan. Jokainen tekee miten omaan elämään ja arkeen parhaiten sopii. Ideaalia olisi, että näitä ratkaisuja voisi soveltaa vaihtuvan tilanteen mukaan. Työelämäkin voisi joustaa monin tavoin (osa-aikaisuus, etätyömahikset, firman tarjoama päivähoito luontaisetuna...).

    Miehille korvamerkitty isyysloma tasa-arvoistaa yhteiskuntaa esim. siten kautta, että kun isyysvapaa on korvamerkitty, yhä useampi isä myös sen pitää. Suomessakin on mahdollisuudet isyyskuukausiin ja niihin pitkäaikaisiin hoitovapaisiin, mutta miehet eivät käytä niitä. Työnantaja antaa olettaa, että se ei ole fiksua. Ei muka voida jäädä töistä pois. Jne. Mutta kun se loma on pakko pitää, suurin osa isistä myös pitää sen, se on yhtä normaalia kuin se, että äiti jää lapsen saannin jälkeen äitiyslomalle. Silloin esim. pari-kolmekymppisten naisten ja miesten asema työnhaussa on tasavertaisempi: työnantajalle on yhtä suuri riski työllistää lisääntymisikäinen nainen kuin mieskin. Suomessahan meidän ikäisten on ihan tajuttoman vaikea saada vakituista työpaikkaa just tän takia: ei haluta sitoutua, jos toinen pamahtaakin paksuksi.

    No, ei se töiden saaminen kyllä Islanissakaan helppoa ole, mutta ainakaan se ei ole sukupuolittunutta.

    Mä olen niin samaa mieltä siinä, että pienten lasten päiväkotipaikkoja/dagmammoja pitäisi olla enemmän ja sitä pitäisi jotenkin tukea (dagmamman palkka on jo aika iso siivu monen nettopalkasta, jolloin työnteko ei kannata).

    Monet on ratkaisseet tän niin, että tekevät puolisonsa kanssa osapäiväistä työtä reilu vuoden, ja silloin lasta voi hoitaa vuorotellen kotona. Mutta eipä ihan joka työpaikalla ole mahdollisuutta osa-aikaiseen työskentelyyn. Joo-o, hankaliahan nämä ovat. Ruuhkavuodet... <3 :)

    VastaaPoista
  11. Tuossahan tuli hyviä pointteja, mitä en ole tullut ajatelleeksikaan :) Vaikka toki tiedän tuosta Suomen tilanteesta. Jotenkin tän asian kokee tällä hetkellä niin henkilökohtaiseksi, että sitä pyörittelee vain oman navan ympärillä, kun ei homma oikein skulaa ainakaan meidän kohdalla.

    VastaaPoista
  12. Salamatkustaja, tosi hyviä asioita otit esille kommentissasi. Tätä aihepiiriä on tullut itsekin paljon mietittyä. On tosi tärkeää, että saadaan nuorille naisille ja miehille yhtälainen kohtelu työhönottotilanteissa/työelämässä. Lisäksi pitäisi helpottaa naisten paluuta perhevapaiden jälkeen työelämään muilla keinoin kuin pakottamalla tai "patistamalla" l. tukia ja vapaita leikkaamalla. Itse näkisin, että juurikin nämä mainitsemasi keinot, osa-aikaisuus, etätyöskentelymahdollisuuksien hyödyntäminen, yrityksen tarjoamat hoitomahdollisuudet, auttaisivat aidosti paremman työ- ja perhe-elämän tasapainon löytämiseen. Myös tuo vapaan korvamerkkaaminen miehille olisi harkitsemisenarvoinen asia Suomessakin.

    Yksi iso asia on, että työelämässä/työnantajilla tarvitaan asennemuutosta. Periaatteessa ei ole mitään syytä syrjiä nuoria naisia; Nykyaikana työsuhteet ovat joka tapauksessa aiempaa lyhyempiä. Kaksi vuotta voi olla "ihan hyvä/normaali" työsuhteen pituus. Sitäpaitsi mieskin voi vaihtaa työpaikkaa jo vuoden kahden kuluttua - vaikka mistä syystä. Miksi ihmeessä siis pelätä naisen "raskautumista"??! Lisäksi kyseenalaistaisin myös ajatuksen siitä, että naisen ammattitaito heikkenee tai häviää jopa kolmen vuoden poissaolon aikana, minkä takia perhevapaiden jälkeen ei uskalleta hakeutua vaativampiin tehtäviin tai saada työskennellä tasavertaisesti miesten kanssa (ja samoilla euroilla...). Oman kokemukseni mukaan vain harvat tehtävät vaativat niin jatkuvaa ammattitaidon ylläpitoa, että ns. eron kiinnikurominen ei normaalin perehdytysjakson tai vapaiden aikana suoritetun kevyen omaehtoisen "opiskelun" ansiosta onnistuisi. Tärkeää on myös, että me naiset itse luotamme omaan kykyymme palata työelämään tasavertaisina sekä vaadimme parempia keinoja työ- ja perhe-elämän tasapainottamiseksi.

    Onneksi työskentelen alalla, jossa ainakin osin voin vaikuttaa tähän asiaan, vaikkakin siinä hyvin pienessä mittakaavassa. Aloitan siis asennemuutoksen itsestäni. Tämä toki edellyttää, että pääsen takaisin kiinni työelämään näiden "vapaiden" jälkeen...heh!

    Pahoittelen pitkää, paatoksellista postausta :). Toivottavasti salamatkustaja voisit kirjoittaa tästä aiheesta johonkin ;).

    VastaaPoista
  13. Mä haluan vielä lisätä tähän työtasa-arvokeskusteluun. (Ja mun on helppo huudella, koska omaa jälkikasvua ei vielä ole! ;) )

    Tasa-arvon ideanahan on välttää naisten kotiäitytymistä, koska parin vuoden työkokemuksen poisjääminen vaikuttaa työelämässä urakehitykseen, palkkoihin ym. Sen lisäksi nuorten naisten asema työmarkkinoilla voi heiketä, niin kuin Satu mainitsi, koska työnantaja pelkää työntekijän jäävän pian x ajaksi pois töistä.

    Kyllä tietysti niitä lapsia pitää jonkun hoitaakin, ja kotihoito ainakaan ihan pikkusille ei ole varmaan huono vaihtoehto. Mä alan nyt kehitellä päässäni, että mitä jos isät osallistuis kotihoitoon yhtä paljon kuin äidit (vähän niin kuin Islannin mallissa, mutta vieläkin enemmän)? Näin miesten ja naisten tasa-arvo kehittyisi parempaan suuntaan, koska molemmat missaa joitain vuosia työelämästä. Tasa-arvo lapsettomien ja lapsellisten välillä tietty heikkenisi. Ehkä Islannin malli on väliaskel kohti tätä!

    VastaaPoista
  14. Suomessa yksi asia, mikä hankaloittaa naisvaltaisilla aloilla vakipaikansaantia ja lisää pätkätöitä on ns. virkavauvat. Eli kun se vakituinen paikka on lopulta saatu, menee vuosi ja viranhaltija jää jopa 5-10 vuodeksi kotiin hoitamaan lapsiaan. Ei ole tavatonta, että kun viranhaltija lopulta palaa perhvepailta, sama sijainen on hoitanut virkaa sen 5-10 vuotta. Tällöin sijaisen vaihtuminen viranhaltijaan ei enää ole kuin sen viranhaltijan etu. Voi myös olla, että tämä sijainen jää pari vuotta virkaa hoidettuaan myös äitiyslomalle, mutta hänellä ei olekaan virkaa mihin palata. Tämä pistää äidit ja perheet hyvin eriarvoisiin asemiiin.

    Tästä ei paljoa puhuta, koska suomalainen konsensus on, että hyvä perhe hoitaa lapset kotona kolmevuotiaiksi, että vain "pakon" edessä lapset viedään päiväkotiin ja että tätä on tuettava lailla.

    Toinen ikävä seuraus tästä kotiäitiytymisestä on se, että päivähoidon kehittämisestä ei oikein voi keskustellla, koska aina joku tulee tarjoamaan ratkaisuksi lasten hoitamista kotona.

    Soininvaaran blogissa on juuri käyty kotihoidontuesta ja sen kestosta erittäin suomalaista keskustelua: http://www.soininvaara.fi/2012/03/03/onko-kotihoidon-tuen-lyhentaminen-saastotoimi/

    VastaaPoista
  15. salamatkustaja3/06/2012 5:03 ip.

    Haa, henkilökohtainen on poliittista, joten ihan oikeilla jäljill olet :) Ja kyllä, Islannin systeemissä on ehdottomasti parantamisen varaa. Monet frendit on just nyt sen ongelman kimpussa, että mitäs helvettiä sitä järjestää arjen logistiikan sitten kun pitäisi mennä ä-loman jälkeen töihin. Ei kovin helppo palapeli tosiaankaan...damn.

    Riitta, mielenkiintoinen toi näkökulma virkavauva-asia; mä en ole tullut ajatelleeksi tätä ollenkaan.

    VastaaPoista
  16. salamatkustaja3/06/2012 5:08 ip.

    Tuikku, Kiitos :) Samaa olen miettinyt - tota työelmän joustopuolta. Oon ihan itse omassa työssäni huomannut sen, että kun on lapsi ja työt on tehtävä tehookkaammin, se onnistuu kyllä, jos on vähän joustovaraa esim. työaikojen suhteen. Tai että voi välillä jäädä kotiin hakkaan konetta ja - ah - päivittämään virusturvaa. Mäkään en tajua tota raskautumispelkoa. Sehän on osa aika ison ihmisryhmän elämää, että saadaan lapsia. Samaan aikaan ei saisi olla liian vanha työhakija, koska nuoret jaksaa muka painaa pidempää päivää. Kerran joku kauppisfrendini lohkaisikin puoliksitosissaan vitsin, että pitäisi kai laittaa cv:hen yksi rivi lisää:
    Lisääntymisaikeet: Steriloitu. (ei sitä kuitenkaan kukaan tulisi tarkastamaan) ;)



    villahuivi, Suomeen on kai kaavailtu (tai no, puhuttu poliitikko-/ay-piireissä aina sopivissa väleissä - silloin kun mitään pakollisia päätöksiä ei ole tarvinnut asian suhteen tehdä), että Suomeen tulisi jossain vaiheessa Islannin-kaltainen malli, jossa kuukaudet tosin olisivat 6+6+6 -> toi ois niin nannaa täälläkin! Toivotaan, että se joku päivä tapahtuu :)

    VastaaPoista

Mitä tuumaat?