Huomasin eilen Facebookista, että tuttava järjestää vappuaattona varpajaiset.  Mieleni valtasi synkkä varpajais-vitutus. Onko olemassa mitää...

Vittuun varpajaiset

30.4.11 Satu Kommentteja: 43

Huomasin eilen Facebookista, että tuttava järjestää vappuaattona varpajaiset.  Mieleni valtasi synkkä varpajais-vitutus.

Onko olemassa mitään epäreilumpaa juhlakonseptia kuin varpajaiset? Enkä nyt puhu niistä entisaikoijen varpajaisista tai rotina-perinteestä, johon kuuluu, että kylän  kylän väki tuo synnyttäneelle äidille ruokaherkkuja sänkyyn. Tarkoitan niitä juhlia, joissa alle päivän ikäinen rääpäle ja tikatulla perseellä varustettu äiti hikoilevat sairaalan lakanoissa samaan aikaan, kun isä on hilpeässä nousuhumalassa kavereidensa kanssa baarissa. Seuraavana aamuna mutsi opettelee sadan asteen stressissä rintaruokintaa. Mies könyää krapulassa juhlien jatkoilta synnytysosastolle ja pyytää kätilöltä päänsärkylääkettä krapulaan.

Ei voi hyväksyä.

PS. En ole myöskään suuri kuninkaallisten häiden ystävä. Siksi tämä naamakirjassa kiertänyt kuva sai minut varsin hyvälle tuulelle (klikkaa tästä, niin näet. kuinka Kate sai Willyä).

43 kommenttia:

  1. Miehen ja naisen osat eivät ole yhtäläiset, eivät tosiaankaan. Myötätuntoa tuttaviesi naisjaostolle!

    Mä en kyllä jälkikäteen ollut lainkaan pahoillaan sairaalassaoloaikanani tapahtuneista varpajaisista. Mies kyllä haisi pahalle seuraavana päivänä ja koko 4 äidin huone kyllä tiesi, että varpajaiset oli pidetty... mutta hyviä puolia:
    a) minä en ollut paikalla, joten en voinut murehtia siisteydestä/tarjoilusta (epäsiistiä, paljon kaljaa ja grillimakkaraa)
    b) lapsi ei ollut paikalla, joten ei tarvinnut rauhallisen yön taatakseen häätää pitkänmatkalaisia (viimeiset olivat lähteneet vasta seuraavana iltapäivänä)
    c) mies oli ollut paikalla ja siivonnut jäljet aika hyvin
    d) vieraat olivat ennen varpajaisten aloittamista kantaneet kalusteet yläkertaan, jonka remontin saimme valmiiksi 2 tuntia ennen sairaalaan lähtöä.

    Eli täysin subjektiivisen käsitykseni mukaan, varpajaiset eivät ole pöllömpi keksintö!

    VastaaPoista
  2. Voin yhtyä mielipiteeseesi täysin sydämin! (Mutta mä nyt olenkin tämmöinen takapajuinen tasa-arvopelle). Meillä ei todellakaan varpajaisia vietelty. En usko, että puolisokaan olisi tuossa vaiheessa hirveästi aiheesta innostunut. Luulenpa, että sitä kiinnosti enempi olla jälkikasvunsa seurassa.

    VastaaPoista
  3. Minäkin kuulun niihin, jotka eivät varpajaisia ymmärrä. Mies toki sellaiset piti esikoisen synnyttyä, mutta joka tapauksessa.
    Että kun akka tekee Sen Suuren Työn, niin mies lähtee sen kunniaksi juhlimaan? Ei jummarra...

    Ja nämä nykyisin niin muodissa olevat isyyspakkaukset, joita monet odottavat äidit touhottavat? Kun on olemassa äitiyspakkaus, niin isyyspakkauskin kuuluisi kuulemma olla. Mitä siinä Kelan äitiyspakkauksessa on äidille, niiden muutaman liivinsuojaparin lisäksi? Kysyn vaan..

    VastaaPoista
  4. Tanskassa ei varpajaisia tunneta. Mutta mun mies järkkäs tänään kavereille bileet - nyt kun se vielä on mahdollista (noin kuukausi synnytykseen). Ei siinä mitään mutta nää viittä vajaa nelikymppiset ei ole sen hillitympiä bilettäjiä kuin kakskymppisetkään. Lattia ja pöytä (valkoisia tietty) lainehti punkkua ja arviolta noin sata cd-levyä auki, levyt ympäri pöytää ym. ym. Ja ei kun baanalle. Mä täällä sitten kerrostalon kokoisen vatsan kanssa yritän saada lattiaa puhtaaksi ja tarkastaa muita vahinkoja.

    No, eipähän tule multa sympatiaa huomenna, kun mennään kaverin pojan 2v juhliin. Kärsikööt krapulaansa lasten juhlissa, prkle.

    VastaaPoista
  5. en kans tajuu enkä oo koskaan tajunnukaan. oon pitänyt myös huolen et kaikki mun entiset ja nykyinen tietää mielipiteeni. onneks juurikin kohta syntyvän esikoiseni isä on streittari, et ei tarvii huolehtia tuollaisesta.

    VastaaPoista
  6. Mun mies puolusti varpajaisia vielä ennen poikansa syntymää, mutta niin vaan hänen mielipitteensä muuttui. Ei löytynyt intoa juhlia miehissä, kun näki minkä homman vaimo oli tehnyt :)

    VastaaPoista
  7. Minä olen myöskin varpajaisperinnettä vastaan. Ei ole kovin reilua että vaapun jättimahani kanssa väsyneenä ja kipeänä 9kk, sitten teen sen älyttömän työn että bebe saadaan sieltä mahasta pois ja kärsin pari kuukautta vielä senkin jälkeen melkoisista kivuista... ja MIES lähtee bailaamaan, kun on ollut niin raskasta tämä lapsen odotusaika, ja minä jään kotiin/ sairaalaan selviytymään lapsen kanssa ihan kahdestaan. No thanks...

    Meillä on vasta eka tulossa heinäkuussa, mutta olen jo valmiiksi maininnut mitä mieltä olen varpajaisista. Saa mies kantaa melkoisen kasan koruja ja herkkuja minulle ennen kuin edes harkitsen hyväksyväni miesten bileet. Tosin sitä en tiedä jääkö mies minun hyväksyntää odottelemaan tai toisaalta kehtaako lähteä vaikka "luvan" saisikin.. :)

    VastaaPoista
  8. Mun tuttavapiirissä varpajaiset on hillittyjä, muutaman tyypin parin oluen saunailtoja. Sen ymmärrän ihan hyvin, mutta en tuota toista versiota.

    Totta on, että äitienkin pitäis saada äidin pakkaus! Mitäs siinä sitten olis, muuta kuin tummaa suklaata?

    VastaaPoista
  9. salamatkustaja5/01/2011 12:56 ip.

    Etl, tuo d-kohta oli erityisen hyvä! Kantoapu tuli tietysti tarpeeseen, olisi ollut aika tylsää miehellesi kantaa kaikki huonekalut sohvineen/sänkyineen/pianoineen yksin. Kukin tekee asiat kuten parhaaksi katsoo ja mikä parhaalta tuntuu. Meillä miehen kosteat juhlat ei olisi tulleet lapsen tulon jälkeen mitenkään kysymykseen. Itse asiassa minä pyysin lasillista skumppaa sairaalaan juhlistamaan beben syntymää. Mies ei kehdannut ottaa skumppapulloa sairaalaan mukaan - ei sellainen kuulemma ole tapana täällä. Oh well, mitä siinä sanomaan, en jaksanut jankata vastaan. Skoolasin puoli lasia kuohuvaa sitten heti kotona...

    puolitie, mä ilmoittaudun myös tasa-arvopelleksi, count me in.

    st, joo en mäkään. Jos mies tursauttaisi hunajamelonin kokoisen mötkäleen palliensa välistä ja nainen lähtisi sen jälkeen baariin juhlimaan saavutusta, voisi tulla vähän sanomista. Kai.

    mimmi, hehee, täydellinen krapulakosto - lasten syntymäpäivät!!! En totisesti haluaisi olla miehesi tilanteessa tänään... Islannissakaan "varpajaiset" eivät ole mitenkään kovin suuressa suosiossa. En ole kuullut yksistäkään. Onkohan tämäntyylisiä kemuja muissa maissa?

    kivinen, hyvä!

    Mie, joo, kyse ei ollutkaan mistään ihan pikkuponnistuksesta, hehe. Mutta en mäkään sitä synnytyksen kamaluutta - siis anteeksi kovaa työtä - etukäteen tajunnut...

    K, nähtväksi siis jää, miten käy... Korvakorut Tiffanylta & kolmen viikon yöheräämiset toisaalta olisi aika huokutteleva korvaus :)

    Kiivi (&st) nimenomaan! Joo, liivisuojukset - ah, mitä luksusta. Sellaisessa äidin omassa pakkauksessa voisi minusta olla kasa hyviä kirjoja (tietysti), paljon suklaata, Prison Breakin tai muun koukuttavan teeveesarjan tuotanto, 10 x pakastepitsa ja hierontalahjakortti 10 hartijahierontaan. Tuolla pääsisi hyvin alkuun....

    VastaaPoista
  10. Ladies: Vastaiskuna tissiäiset!

    Meidän isin varpajaiset olivat onneksi vasta noin kuukausi synnytyksen jälkeen, ja sallin ne hänelle koska oli niin pihalla niin pitkään. Mutta nykyään on siis loistava vastine äideille. Minä aion ainakin pitää imetyksen päättyessä ns. tissiäiset. Siis juhlat sen kunniaksi että kukaan (alaikäinen) ei ainakaan pariin vuoteen pistä nänniäni suuhunsa. :)

    Vaikka imetys on iloinen asia, on siitä vapautumistakin juhlittava ihan reippaasti. Yksi jakso elämässä päättyy ja lapsesta tulee asteen itsenäisempi. Kannat ja korkit kattoon, sanonma!

    VastaaPoista
  11. Meidän poika syntyi Suomessa ja mun islantilainen mies ei yhtään ymmärtänyt kun kaikki kyseli aikooko hän viettää varpajaisia. Oli vähän sitä mieltä että jos Islannissa noin tehtäisiin, tulisi suurimmalta osalta naisista kuonoon ja aika äkkiä :D
    No, mä olin sairaalassa yli viikon, kun vauva joutui vauvateholle alkupäiviksi ja mun sisko oli sitten miehensä kanssa mennyt olueiden kera meille vähän juhlistamaan vauvan syntymää ja lähinnä mun miehen seuraksi, kun oli tuore isä vähän sekaisin koko tapahtumasta ;)

    VastaaPoista
  12. k1su: Noi tissiäiset kuulostaa kyllä hyvältä! Skumppaa sen kunniaksi että tissit on taas vain ja ainoastaan omaan käyttöön!

    VastaaPoista
  13. salamatkustaja5/02/2011 9:22 ap.

    k1su, no voi harmi, mä en tajunnut juhlia tissiäisiä. totta kai sellaiset olisi tarvittu!

    Piia, joo näin voisi tosiaan käydä, viikinkinuija heilahtaa... :)

    VastaaPoista
  14. Voi raato, miten huippu idea. Tissiäiset! Meillä ei oo enää viikkoon kukaan alaikäinen ollut mun nänneissä kiinni, joten lienee tissiäisten vuoro! Jihuu!

    Paitsi että mitäköhän mies sanoo, kun se ei pitäny aikoinaan varpajaisia.... ;)

    Mutta siis. Samaa mieltä.

    VastaaPoista
  15. Ihanaa, mulla ei oo ees lapsia ja olen vauhkonnut tästä asiasta jo vaikka kuinka pitkään! :D Haha. Hyvä etten oo ainut!

    Se oon nimittäin tasan minä ja minä yksin joka ne varpajaiset joskus pitää, JOS ne joku pitää. Tai ainakaan niitä ei miehelle pidetä ennen kuin minä olen oman osuuteni saanut.

    VastaaPoista
  16. Koskaan ei ole liian myöhäistä juhlia rintavarustustaan. Voihan sitä ajatella vaikkapa niin että juhlistaa niiden kuntoutumista kansallispuvun taskuista hernepusseiksi. Sanos optimisti.

    VastaaPoista
  17. Niina, I so share your opinion.

    VastaaPoista
  18. Eedith, yksi vaihtoehtohan on, että te pidätte tissiäiset kaksin. Ipana hoitoon ja kotiin pullo skumppaa jne. Paino sanalla jne. :D

    VastaaPoista
  19. Hernepussit. Tiedän täsmälleen, mitä tarkoitat. Ketunnenistä on tullut hernepussit... Tässä tarvitaan aika helvetin monta etunojapunnerrusta, että saa kaulan ja navan välin johonkin kondikseen, ehheheeh.

    VastaaPoista
  20. Samoilla linjoilla. Meilläkään mies ei onneksi varpajaisia pitänyt ja skumppaa tarjoili muuten sairaala täällä Suomessa, lasilliset heti synnytyksen jälkeen!

    Tissiäisetkin on ihan loistava idea, paitsi meille pitkään imettäville! Tosin kai niitä tissejä voi juhlistaa käyttöaikanakin ;-) Tai osissa! Tai sitten parin viikon tissifestareilla, kun imetysurakka kerran päättyy.

    VastaaPoista
  21. Hahhah, tää on ihan loistava kommenttiketju! :D Muistaakseni mun mies järjesti varpajaiset niin, että laittoi ruokaa (?) ja kutsui kaverinsa meille syömään. Ja siis minä olin vieläpä kotona. Taisivat ottaa yhdet viskit ja sit kävivät jossain saunassa. Ei kovin paha. Ja yritin kyllä pitää itsellenikin, mut puolentoista viinilasillisen jälkeen jouduin menemään kotiin, kun vauvaparka ei osannut syödä tuttipullosta vielä silloin... Tuo katastrofi-ilta on onneksi jo korvattu moneen kertaan.

    Kumma juttu muuten kun tissit valuu vaikka imetys loppui jo kaks kk sitten? Mitenkäs niitä tissiäisiä sitten vietetään? Onko meitsi vaan luotu imettäjäksi? Pitää vissiin ilmoittautua Vickanille, jos ei tuleva kuningatar halua pilata varustuksiaan lapsen takia.

    VastaaPoista
  22. salamatkustaja5/04/2011 1:22 ip.

    Tata, kivaa saada skumppalasi sairaalassa - sitä olisi todellakin kaivattu... :)

    Elina, niin onkin, ihan mahtavia juttuja kaikilla. Mut siis onko Victoria raskaana?

    VastaaPoista
  23. Ahhahaa, aivan loistava blogi! Löysin tänne ekaa kertaa äsken Project Maman kautta. Laitoin omaan blogiini linkin tänne, huikkaa jos et halua olla linkitettynä :)

    VastaaPoista
  24. salamatkustaja5/04/2011 5:15 ip.

    S. kiitos ihan himona! Tottakai saa linkittää, se on vain ja ainoastaan positiivinen juttu :) Kivaa saada sinut lukijaksi, tervetuloa!

    VastaaPoista
  25. No ei taida olla, mutta näkisitpä lööpit täällä! "Vickan ottaa koiranpennun vauvaa odottaessaan!" "Miksi et jo kerro vauvauutisia, Vickan?" "Kohta vuosi takana, missä vauvauutinen?!" "Vickan, tee jo vauva!"

    VastaaPoista
  26. salamatkustaja5/04/2011 7:33 ip.

    Ällöä. Vaikka en noista kuninkaallisista kamalasti välitä, niin keneen tahansa kohdistuva "miksi ette jo tee lasta" -kysely ottaa pannuun...

    VastaaPoista
  27. Eivät taida nuo lööpit kyllä asiaa varsinaisesti edistää: stressi kun tunnetusti ehkäisee....

    VastaaPoista
  28. Olisin halunnut nähdä kuinka Kate sai Willyä, mutta tuo linkki ei toimi. Tyhmä facebook. :(

    VastaaPoista
  29. salamatkustaja5/05/2011 2:31 ip.

    No mä kans tajusin että se ei enää toimi... Ja nyt koko kuva on hävinnyt jonnekin. Voi eii... Se oli niin hauska.

    VastaaPoista
  30. Joo varpajaiset on kyllä jostain sieltä ja syvältä... Ei olis tullut kuuloonkaan että mun mies olisi lähtenyt sellaisia viettämään. ;P (senkin mielestä varpajaiset on kyllä älytön juttu.)

    VastaaPoista
  31. Hahaa, ei ole omaa kokemusta, mutta oon aiemmin ollut samaa mieltä. Nyt kun oon nähnyt miehen kaverien varpajaisia niin oon muuttanut mieltäni: se näyttää musta enempi isyysriitiltä kuin pelkältä ryyppäämiseltä. Ensinnäkin ne pitää varpajaiset vasta n. kuukauden kuluttua synnytyksestä kun se äidille passaa ja toisekseen siellä skoolaillaan ilmeisen paljon äidille ja lapselle, näytetään lapsen kuvia, kehutaan naisten taffiutta synnytyksessä yleisesti sekä herkistellään sillä, että isyys on miehen elämän hienoin kokemus - tuhannen jurrissa tietysti, mutta kuitenkin.

    On siis vaikuttanut siltä, että miehille on tärkeää päästä kehuskelemaan kavereille uudella kokemuksellaan ja hehkuttaa sitä, miten hienoa nyt elämä on, eli kyse on isyys-äijäilystä. Ei se musta ole ihan huono juttu isän roolin omaksumisen kannalta, kun se ei tosiaan tapahdu silloin kun äiti makaa lasaretissa ihan palasina..

    VastaaPoista
  32. Meillä isäihminen piti varpajaisensa, ja oli vielä seuraavana päivänäkin niin tuhannen tuiskeessa, että sairaalavierailut jäi tekemättä, huolimatta siitä että vauva oli joutunut lastenosastolle tarkkailuun, ja itelläni oli joku kuumehorkka. Noh, eipä ollut ensimmäinen eikä viimeinen toilaus, mallikappale-isäksi tuosta ei ole.

    VastaaPoista
  33. salamatkustaja5/07/2011 8:23 ip.

    Ina, samaa mieltä, ehottomasti. Isyysäijäily on eri jees.

    VastaaPoista
  34. salamatkustaja5/07/2011 8:30 ip.

    No voi hemmetti, tosi ikävä juttu! Kyllä häntä varmaan jälkeenpäin harmitti tuo... Ehkä hän on sitten jälkikäteen tehnyt hyvitystä :)

    Kaikissa meissä on särmämme, eikä täydellistä ystävää tai puolisoa olekaan. Molempien pitäisi kuitenkin huomioida toisiaan ja sopia asioista yhdessä - muuten menee ankeaksi ja harmistus lisääntyy. (Mua vitutti kerran kaksi vuotta putkeen seurustellessani väärän ihmisen kanssa. Enää en antaisi itseni lojua moisessa vitutusaallokossa, jotenkin kokemus kehitti... Mutta siinä olikin kaikki mahdollinen pielessä, ei ollut kyse mistään muutamasta toilailusta :) )

    Tsemppiä!

    VastaaPoista
  35. Minulla on suurin osa työkavereista miehiä ja lähes kaikilla meillä on alle kouluikäisiä lapsia. Kyllä se lapsen saaminen tuntuu aina olleen jokaiselle tosi iso asia: kaikki vauva- ja lapsijutut synnytyksistä lähtien on keskusteltu moneen kertaan.

    Kyllä minä heille varpajaiset suon...

    VastaaPoista
  36. Kyllähän siellä sairaalassa kököttäessä perse puutukin siihen malliin, että ihan hyvä oli käydä hieman kapakassa tuulettumassa.

    VastaaPoista
  37. salamatkustaja5/30/2011 9:08 ap.

    No doubt about that...

    VastaaPoista
  38. Täällä on hyviä kommentteja.

    Itse en ole varsinaisesti varpajaisia vastaan, mutta olen ryyppäämistä vastaan.. Ja Suomessa kun ei muulla tavalla osata juhlia niin olen siis "perinteisiä" ryyppäjäisvarpajaisia vastaan. Kristittynä olen sitä mieltä että tärkein juhla on kaste, jossa on koko perhe ja lähimmäiset mukana. Mielestäni lapsi on lahja eikä pidä unohtaa, että hän on monesti myös suuri ilo sekä ylpeyden aihe myös isovanhemmilleen. Miksi vain miesten pitäisi päästä baariin perseilemään tästä maailman kauneimmasta lahjasta, jonka voi saada. Perseillä voi jokaisesta Suomen -ties-minkä-maajoukkueen voitosta, 20set, 30set, 40set..., uusi työ, seurojen bileet, firman pikkujoulut jne. jne. jne.

    Suomalaisilla ei ole koskaan puuttunut mielikuvitusta keksiä syitä perseilyyn. Pidän syntyvää lastani niin arvokkaana, etten halua hänen syntymästään tällaista epäsivistynyttä perseilyn aihetta. Mieheni ystävät saavat kehittää perseilyt ihan mistä tahansa, paitsi minun lapsestani. Omista lapsistaan tekevät itse omat päätöksensä.

    Minua on koko raskauden ajan ärsyttänyt kommentit "Milloinkas on varpajaiset?" "Me sitten järjestetään ne kysymättä" -ilman, että kukaan niistä kesken kasvuisista urpoista on itse saanut lapsia ja ylipäätään ymmärtää mitä se voi lasta haluavalle ja sitä kantavalle merkitä. Todella epäkunnioittavaa ja itsekästä käytöstä. Ihan kun viinan vetämiseen oikeasti tarvittaisiin syyksi kaverin vaimo ja 9kk odotus!

    Jokainen tekee tavallaan, mutta oli totisesti ihana löytää tämä blogi ja lukea noinkin fiksuista miehistä, jotka ovat järjestäneet lapsensa arvoisen juhlan kotona vaimonsa ja uuden perheen jäsenen läsnäollessa, valmistaneet ihanan illallisen ja viettäneet todellista älyllistä laatuaikaa niiden muutamien oikeasti tärkeiden ystävien seurassa.

    Tsemppiä kaikille ja toivon, että jokainen uskaltaa sanoa oman mielipiteensä ryypiskelyvarpajaisista ääneen! Vaihtoehtoja on.

    VastaaPoista
  39. salamatkustaja10/26/2011 9:22 ip.

    Ninnu, kiitos viesistäsi ja ajatuksista! Olen ehdottomasti samaa mieltä: vaihtoehtoja on.

    VastaaPoista
  40. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  41. Täysin samaa mieltä tästä kuin salamatkustaja. Olisin todella raivostunut, jos mies lähtisi vetämään perskännit sen jälkeen, kun on itse 9 kk raskauden jälkeen synnyttänyt lapsen. Eniten ehkä ärsyttäisi, jos tuo tapahtuu välittömästi synnytyksen jälkeen ja siihen liittyisi nimenomaan kaatokännit. Inan kuvailemat varpajaiset kuulostivat ihanilta ja siltä, että siinä oikeasti juhlistetaan vauvan syntymistä eikä käytetä tekosyynä kännäämiselle.

    VastaaPoista
  42. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  43. Vaimolle raskaus oli sen verran kova paikka, että sanoi suoraan, että itkettää edes ajatella, että lähtisin jonnekin ryyppyjuhliin. Tuntuisi hänestä hylkäämiseltä. En tietenkään mennyt.

    Tuollaiset heti synnytyksen jälkeen tapahtuneet ryyppyjuhlat ovat näin miehenkin näkökulmasta melkoisen tökeröt.

    VastaaPoista

Mitä tuumaat?